CIESZĘ SIĘ, ŻE TU JESTEŚ

Mam na imię Kasia. Na co dzień uczę, jak wykorzystywać narzędzia wizualne do organizacji zadań, wyznaczania priorytetów, realizowania celów oraz poszukiwania własnej drogi działania.

POZOSTAŃMY W KONTAKCIE

kontakt@mapaedukacji.pl +48531684180

E-BOOK DLA EDUKACJI

e-book projekt edukacyjny

NAUCZYCIEL Z PASJĄ. INSPIRACJE DLA SZKOŁY I ICH AUTORKA.

Cykl „Nauczyciel z pasją” to artykuły-wywiady, które pojawiać się będą na moim blogu co dwa tygodnie. Na Mapę Edukacji serdecznie zapraszam pedagogów, którzy swoim zaangażowaniem, pomysłowością oraz kreatywnym podejściem do nauczania wpływają na rozwój polskiej szkoły – szkoły otwartej na drugiego człowieka, interesującej, pełnej niespodzianek i najważniejsze – szkoły, która stawia na rozwój umiejętności miękkich czyli takich, które m.in. determinują nasze zachowania, relacje z innymi, organizację pracy.   

NAUCZYCIEL Z PASJĄ – KASIA SKOLIMOWSKA

Przedstawiam Kasię Skolimowską – polonistkę z doświadczeniem zawodowym we wszystkich typach szkół, instruktorkę szkolnych zajęć teatralnych oraz opiekunkę klubów wolontariusza. Kasia jest również dziennikarką magazynu dla wychowawców „Sygnał”, pomysłodawczynią i współautorką nowoczesnego podręcznika „Wychowanie do osobistego rozwoju” i właścicielką firmy edukacyjno-szkoleniowej FitEdukacja.

Kontynuując temat sprzed dwóch tygodni – moim gościem była wówczas Asia Krzemińska Zakręcony Belfer – dziś o projekt edukacyjny pytam właśnie Kasię, która znana jest ze swojego praktycznego podejścia do edukacji oraz szerzenia wiedzy na temat bycia fit w szkole i poza nią.

POROZMAWIAJMY O PROJEKTACH

Cześć Kasiu, jako osoba mająca już na swoim koncie szereg zrealizowanych szkolnych i pozaszkolnych inicjatyw, na pewno jesteś świadoma, jaki wpływ na codzienną pracę nauczyciela ma metoda projektu edukacyjnego. Co jest Twoim zdaniem największą jej wartością?

Dowolność i odpowiedzialność. A jeszcze krócej – proaktywność. Nauczyciel wyznacza ogólny cel, a pozostałą część historii szyje uczeń. To metoda, która uwalnia jego potencjał. Każdy człowiek pragnie autonomii. Moim zdaniem metoda projektu edukacyjnego daje taką przestrzeń aż w czterech obszarach:  zadania, czasu, zespołu, techniki. Uczeń pracując w projekcie edukacyjnym samodzielnie decyduje o tym, w jakim zakresie i w jaki sposób go wykona, z kim i w jakim czasie. Oczywiście z wiadomych względów jest to wybór nieco ograniczony, np. nauczyciel wyznacza ramy czasowe.

Autorytarne zarządzanie nie przynosi rozwoju. Udowodniono to już wiele razy. A skoro główną misją szkoły jest rozwój, powinniśmy postawić na metody, które dają uczniom autonomię.

Zgadzam się z Tobą. Mówiłam też o tym w poprzednim wywiadzie – podstawą działania w projekcie jest wzajemne zaufanie na linii nauczyciel-uczeń i to właśnie zaufanie buduje samodzielność młodych ludzi. Nawet w sytuacjach, które są nieoczekiwane, niezaplanowane, łatwiej jest o efekt, gdy uwierzymy w możliwości naszych dzieci. Szczególnie, że projekty potrafią zaskoczyć i są zadania, które już na początku wzbudzają strach. Co w Tobie budzi największe obawy w trakcie realizacji projektu?  

Projekt to metoda nauczania, ale nie trudno zauważyć, że dzisiaj każdy wciąż „realizuje projekty”. Słyszymy takie stwierdzenia w różnych branżach. To kolejny powód, aby już w szkole uczyć myślenia projektowego.

Od momentu, kiedy postanowiłam działać na nieco innym polu niż dotychczas, zrealizowałam już bardzo dużo projektów. I to jest prawda, projekty bywają zaskakujące. Trudności przychodzą na różnych etapach. Zazwyczaj w punkcie, które jest najsłabszym ogniwem. U mnie jest to delegowanie zadań. Projekt to zawsze duże przedsięwzięcie, które należy zrealizować zespołowo, więc ekspediowanie przychodzi wcześniej czy później. Wciąż się tego uczę. Dlaczego jest to trudne? Bo należy oddać komuś odpowiedzialność, bo należy pomyśleć o sobie i pokornie uznać, że moja doba też ma tylko 24 godziny.

Kolejnym trudnym momentem może się okazać egzekwowanie realizacji poszczególnych etapów. Trzeba wszystkie warianty dobrze przemyśleć wcześniej. Polecam jednak postawić na dużą samodzielność ucznia. Tego dotyczy między innymi jeden z moich najnowszych projektów dla nauczycieli dydaktyków  – Strategie skutecznego nauczyciela – w którym zbieram kilkadziesiąt narzędzi pomocnych przy budowaniu proaktywności ucznia, takich jak np. dziennik samooceny.

Ocenianie siebie, innych i samego projektu jest szczególnym zagadnieniem, zależnym od wielu czynników, więc cieszę się, że postanowiłaś pomóc nauczycielom proponując wartościowe narzędzia i strategie. Mam wrażenie, że często pedagodzy nie realizują projektów, ponieważ te wydają się im bardzo skomplikowane i trudne do przeprowadzenia. Jaką masz dla nich radę na początek, a przed czym chciałabyś przestrzec?

Dobry plan i przygotowanie to lwia część sukcesu. Tutaj świetnym narzędziem jest mapa myśli, czyli narzędzie, w którym Ty Kasiu jesteś ekspertką. Polecam też skupianie się nie tylko na samym celu, ale na wizualizacji drogi i trudności. Brzmi to niemodnie, ale to najskuteczniejsze narzędzie motywacyjne z zakresu symulacji mentalnych, udowodnione naukowo. Dowiedziałam się o nim z książki dr Ewy Jarczewskiej – Gerc, o której opowiadam na moim kanale You Tube w odcinku Jak skutecznie osiągać cele.

Kolejna ważna rzecz, ta, którą już podkreśliłaś w poprzednim pytaniu – należy liczyć się ze zmianą. I to może nawet gruntowną, jak zmiana celu projektu. Znamy to przecież z autopsji, choćby podczas pisania pracy licencjackiej czy magisterskiej. Pewnie wspominamy z uśmiechem na ustach, ale zmiany tematu pracy nie następowały tylko z naszego lenistwa, a z ewolucji pracy naukowej. I podobny proces następuje u naszych uczniów. Pozwólmy na to, zostawmy sobie i im przestrzeń na oddech.

Na oddech i wyobraźnię, która działa cuda i z największych zmian potrafi wyczarować niezwykłe efekty.
Z perspektywy czasu i doświadczenia, które zyskałaś podczas realizacji zadań, jaki projekt był/jest dla Ciebie najważniejszy?

Dla mnie najważniejszym projektem na chwilę obecną jest moja misja zawodowa, czyli przywrócenie zdrowego wymiaru edukacji w systemie, który jest. Mam świadomość, że to się nie stanie w pełni, ani że ja tego sama nie dokonam. Dlatego właśnie posyłam wici w świat i szkolę nauczycieli, moje flagowe szkolenie FitWychowawca zbiera bardzo budujące recenzje, piszę książki (jestem w trakcie trzeciej), tworzę warsztaty dla uczniów, nagrywam filmy, podcasty. Prowadzę firmę FitEdukacja, która właśnie tym wszystkim się zajmuje. Skupiam się głównie na tworzeniu narzędzi dla wychowawców, bo wiem, że ta działka edukacji jest wciąż traktowana po macoszemu. I będę się przeciwko temu buntować do końca świata, bo w moim odczuciu jest najważniejsza.

Kasiu, serdecznie dziękuję Ci za poświęcony czas i podzielenie się z czytelnikami Mapy Edukacji swoim doświadczeniem. Życzę Ci wielu sukcesów zarówno w pracy zawodowej jak i osobistej.

Dziękuję serdecznie.

Moim gościem była Kasia Skolimowska. Trenerka nauczycieli i autorka bloga www.inspiracjedlaszkoly.pl, której misją jest rozprzestrzenianie idei rozwijania kompetencji miękkich od najmłodszych lat i wprowadzenie zdrowego wymiaru edukacji do szkół. Jeśli nie znasz jeszcze Kasi, koniecznie zajrzyj na Jej bloga i odwiedź Ją w social mediach.

Serdeczności.
Kasia


e-book projekt edukacyjny

ZOSTAW ODPOWIEDŹ